Home Reisverslag Zweden REISVERSLAG DENEMARKEN & ZWEDEN 2019 DEEL 3

REISVERSLAG DENEMARKEN & ZWEDEN 2019 DEEL 3

door GewoonKamperen

Hedesunda Camping AB, Hedesunda, Zweden

Bij de receptie vroeg mijn vrouw meteen naar het animatieprogramma. Op het programma stond schieten met een buks en een luchtdrukgeweer. Inschrijven kon nog. Onze zoon vond dat wel een goed idee. Lekker knallen. Goed begin!

Op 100 meter van de camping kon je zwemmen en vissen. Ze hadden een klein zandstrandje en er waren drie steigers. In Nederland had ik op het internet al gezien dat je bij de camping een boot kon huren. Ik had beloofd dat we dat zouden doen. Eerst even de watertemperatuur checken. Veel te koud. Niet voor mij. Onze zoon had geen enkele moeite met het koude water en sprong zo van de pier.

Sfeerimpressie camping Hedesunda & video impressie Hedesunda camping, Zweden

Na het eten liepen we naar de receptie. Daar stond een klein groepje kinderen te wachten. We liepen met het Nederlandse animatieteam naar een speciale plek waar de kinderen mochten schieten. Als ouders stonden we te wachten. We hadden onze korte broek nog aan. Nou dat hebben we geweten. In Nederland hadden ze ons gewaarschuwd voor muggen. Alle muggen uit de regio zaten op onze benen. Een lange broek was geen overbodige luxe. ‘s avonds koelde het wel af. Het gevolg was dat iedereen snel zijn voortent, tent of kamper inging. Het idee dat je ’s avonds nog buiten zou zitten. Nee! Dat zat er niet in. Wel kon je bij een kampvuurtje gaan zitten en zo warm blijven.

De volgende morgen scheen de zon. We hoefde niets in of uit te pakken. Alles ging in de 1ste versnelling. Boekje lezen, praatje maken, even naar het strandje. Wandeling maken en boodschappen doen in de enige supermarkt in de buurt van de camping.

Schuin tegenover onze caravan kampeerde een gezin van drie in een tent. Als snel hadden we goed contact en zaten we regelmatig bij elkaar voor de tent of caravan. Berry, Mascha en Maxime uit Harderwijk.

’s Avonds stond voor onze zoon zijn eerste viswedstrijd op het programma. Hij was een beetje nerveus. Wie ving de meeste vissen binnen een uur. Je moest de vis wel aanraken anders telde hij niet mee.

Op de steiger zaten een aantal kinderen. Voordat de wedstrijd officieel begon had onze zoon al een vis aan zijn haak zitten. Deze telde jammergenoeg niet mee! De stemming zat er goed in als na een paar minuten de eerste vis wordt gevangen. De wedstrijd was begonnen. Ouders hielpen mee om vissen van de haak te krijgen en nieuw aas aan de hengel te krijgen. Het was een gezellige bedoeling.

Onze zoon werd 3de en dat met een goedkoop hengeltje. Mama blij en ik super trots.

ANWB Camping – Zoek en boek meer dan 9000 campings in 27 landen

Goedkope kampeerartikelen & kampeerverlichting

Kampeerverlichting ❤️ camping verlichting ❤️ GewoonKamperen.nl

Goedkope campingverlichting ❤️ kampeerverlichting GewoonKamperen.nl

Goedkoop lichtsnoer / lichtslinger binnen & buiten voor de camping / tuin (gewoonkamperen.nl)

Fakkels & lantaarns voor camping & tuin ❤️GewoonKamperen.nl

EXCURSIES in Zweden tijdens onze vakantie

Zalmen spotten (Älvkarleby)

Op 45 minuten rijden van onze camping lag een klein plaatsje: Älvkarleby. Op advies van onze overbuurman Berry moesten we daar naartoe om de springende zalmen te bekijken. Een mooi gezicht. Wat wel jammer is dat de zalmen niet verder de rivier op kunnen zwemmen door een dam die door Vattenvall is aangelegd. Ze schijnen door deze organisatie verder op de rivier te worden uitgezet maar dat geloofd helemaal niemand.

Vlotbouwen met animatieteam camping Hedesunda

In de buurt van de camping, aan de andere kant van het eiland mocht onze zoon met een klein groepje kinderen samen een vlot gaan bouwen. Met boomstammen, touw en olievaten werd een mooi vlot gebouwd. Hiermee gingen ze uiteindelijk ook nog een stukje varen. Teamwork!

Rendierfarm (Gårdsjö Älgpark)

’s ochtend reden we vanuit de camping naar het kleine plaatsje Heby voor een bezoek aan een rendierfarm van de Moose Man. We waren er al op tijd. Om 11.00 uur begon de excursie. We konden plaats nemen op een grote kar. Met drie karren reden we naar de velden waar een rendieren stonden. Het was voedertijd dus stonden de beesten al te wachten. Het was een prachtig gezicht om deze grote beesten van dichtbij te zien en aan te raken.

Ballonnenspel op de camping

Op de camping had je een aantal vuurplaatsen. Onze zoon wilde dat heel graag ook doen. ’s Avonds werd er samen met onze overburen een kampvuur gemaakt en werden er broodjes gebakken en worsten boven het vuur gehouden. Super leuk en gezellig. Gelukkig waren we de tijd niet vergeten want de volgende camping activiteit was al bijna begonnen: Voetballen in grote opblaasballonen. Onze zoon en Mascha deden mee aan deze uitdagende (voetbal) wedstrijd. Alle kinderen en volwassene werden ingedeeld. Onze zoon was eigenlijk net iets te klein, dat bleek ook later wel toen hij op zijn kop hing en geen kant meer op kon. Gelukkig kreeg hij een zetje van ploeggenoot.

Al 50 jaar alles voor de buitenmens. Voor 17:00 besteld = zelfde dag verstuurd!

Wandeling en BBQ-en in Farneboljarden National Park

Op aanraden van de camping eigenaar de familie Hamstra moesten zeker het National park bezoeken. Onze overburen hadden het park al bezocht. Wij kozen voor een wandeling van 5 km. Niet te ver, prima. We liepen eerst langs een prachtige rivier maar snel gingen we het bos in. Het was erg drassig en overal moesten we over aangelegde bruggetjes lopen. Het leek wel een moeras. Als je even stilstond werd je meteen aangevallen door een horde muggen. Relax lopen was er niet mee bij. In een noodtempo hadden we vijf kilometer gelopen. Vlakbij de rivier zagen we een prachtige schuilplaats. Je kon er een vuurtje stoken. Er lagen al houtblokken. Binnen 10 minuten hadden we onze worsten en brood al boven het vuur liggen. Super leuk om samen met onze zoon in een park fikkie te stoken. In de verte hoorde we het al donderen. Ik had de auto al in de buurt gezet voor het geval dat. Toen de worsten en brood op waren begon het heel hard te regenen. Het was tijd om naar huis te gaan. In de auto zagen we dat het buiten nog maar 12 graden was. Snel de verwarming aan en terug naar de camping.

Bootje huren in Zweden

Ik had het al in Nederland beloofd en afspraak is afspraak. We zouden in Zweden een bootje huren. Het was even zoeken naar het juiste moment / dag. Ik ging niet met regen en /of onweer het water op. Donderdag 15 aug 2019 was het zover. Het weer was prima. Bij de receptie kregen we reddingsvesten en een sleutel. We hadden de bootje (5 pk) voor de hele dag gehuurd en gingen een rondje om het eiland maken. Ik zat in eerste instantie aan het roer en mama was van de navigatie. (Ze had immers haar vaarbewijzen). Het leek zo simpel een rondje eiland maar dat was het niet. Je moest echt kunnen kaartlezen om de goede kant op te gaan.

Na een uurtje varen zag mijn zoon een aanlegsteiger. Tijd voor om een broodje te bakken en een worstje te grillen. Als het kan moet je het doen! Een uur later zagen we in de verte de steiger van de camping. Midden op het meer zag je de donkere wolken onze kant op komen. Gelukkig konden we op tijd aanmeren. De volgende dag zouden we vertrekken.

Nu was het nog droog en dus moest onze tent snel opgeruimd worden. Je wilt geen natte tent meenemen die je nergens kan laten drogen. Met z’n drieën waren we net op tijd klaar. Het begon te regenen. Onze zoon zag zijn 2de boottocht letterlijk in het water vallen. Gelukkig was het plaatselijke bui. Al snel begon de zon weer te schijnen. Snel liepen we naar de steiger. Onze zoon was deze ronde de stuurman. Trots voer hij onder een grote brug. Hij kende de hele route uit zijn hoofd. Mijn vrouw ging relaxt op de voorzijde van het bootje liggen. Echt een superdag

Camping Stenrösets, Trollhättan, Zweden

De volgende dag reden we richting Gotenburg naar onze camping in de buurt Trollhättan: camping Stenrösets. Deze camping is bijzonder geschikt als passantencamping / overnachtingscamping. In Zweden moesten de kinderen alweer naar school. Op de camping was het hierdoor heel rustig. We mochten zelf een plek uitkiezen. De camping lag net ten zuiden van Trollhättan, vlakbij de snelweg maar daar had je geen last van. Stenrösets is een middelgrote camping met 54 kampeerplaatsen en is een goede uitvalsbasis om de omgeving te verkennen. Ze heeft een speelweide en een buitenzwembad. Toen wij op deze camping kwamen was het te koud om te zwemmen.

Excursie Innovatum Science Center & Saab Car Museum, Trollhättan

De volgende morgen regende het. We wilde eigenlijk gaan zwemmen en er een relax dag van maken. Dat ging niet door! Na een slow start reden we naar Trollhättan. We bezochten daar twee musea. Als eerste gingen we naar het Innovatum Science Center. Een leuk wetenschapsmuseum voor kleine kinderen. Zweedse kinderen. Alles informatie was in het Zweeds! Onze zoon vond het wel aardig. Mijn vrouw had gelezen dat om 12.00 uur de sluizen van de The Kings Cave (Kungsgrottan) open zouden gaan. We hebben moeten rennen om het waterspektakel te kunnen zien. We waren 1 minuut te laat. De sluisdeuren stonden al open. Met veel lawaai stroomde het water naar beneden. Een kolkende watermassa. Na 10 minuten liepen we weer terug naar het science museum voor deel twee.

Na een broodje hotdog (niet te eten!) gingen we naar het Saab Car Museum (Saab automuseum). In het museum zie je alle auto’s die Saab vanaf 1947 heeft gemaakt. De collectie bestaat uit 120 auto’s. Ik heb persoonlijk niets met Saab maar zag wel dat ze hun tijd vooruit waren. Sommige modellen die daar stonden konden nu nog makkelijk mee. Zonde van dit automerk.

In Zweden hebben de MAX ontdekt. Een fastfoodketen met o.a. heerlijke hamburgers. Na de eerste paar happen was ik verkocht. Zelfs de friet is lekker. In het centrum van Trollhättan hadden ze ook een MAX. De winkels waren al gesloten maar de MAX nog niet. Hadden wij even geluk!

Excursie Gotenburg (Göteborg)

Vanaf camping Stenrösets was het een uurtje rijden naar het centrum van Goteborg. Daar konden we voor slechts 10 euro de hele dag onze auto parkeren. (Drottninggatan 43 411 07 Göteborg) We hadden niets gepland. We zijn gewoon gaan wandelen. Wel even bij plaatselijke VVV een plattegrond gehaald. Vanaf het centrum liepen we richting de haven. Onderweg kwamen we langs een grote snoepwinkel. Daar moesten we even kijken. Je zult het niet geloven, we hebben niets gekocht!

Uiteindelijk kwamen we via de gezellige wijk Haga uit bij een prachtig park. Slotsskogen, een park in voormalig hertenjachtgebied, met picknicktafels, hardlooproutes en een dierentuin met Noorse dieren. Na een stevige wandeling hadden we geen zin meer om te lopen en hadden toen maar 2 E-bikes gehuurd. Makkelijke via een App. Binnen een paar minuten waren we weer in het centrum.

Op een groot plein in het centrum zagen mijn vrouw en zoon een Jensens Bøfhus. Daar moest natuurlijk een ijscoupe worden gegeten. Toen we vanuit het restaurant zagen dat de winkels dicht gingen besloten we naar huis te gaan. Het was de hele dag droog gebleven tot we de parkeergarage uitreden. Later bleek dat het op de camping de hele dag had geregend.

STENA LINE FERRY GOTENBURG (Göteborg), ZWEDEN NAAR KIEL, DUITSLAND

De vakantie was bijna voorbij. Het was tijd om naar huis te gaan. Het eerste deel van onze terugreis was begonnen: een autorit van de camping naar de Stena Line ferry in Göteborg. ’s Avonds zou onze boot vanuit Gotenburg naar Kiel vertrekken. Eigenlijk zaten we die dag te wachten. Niet te vroeg maar zeker niet te laat. Gelukkig konden we op de camping wat langer blijven staan. Er kwamen toch geen nieuwe gasten meer.

Ruim op tijd vertrokken we naar de ferry. Het was druk in het centrum Gotenburg. Vlakbij het schip namen we de verkeerde afslag. Lichte paniek. Gelukkig kon ik met een kleine omweg de haven terminal toch bereiken. Hier stonden al veel auto’s, caravans en kampers te wachten. Alle caravans stonden in één rij. We waren te vroeg. Iedereen zat maar te wachten. Het boarden zou nog 45 min duren. Voor ons zagen we mensen in hun caravan zitten. Dit voorbeeld hebben we gevolgd. Warm, droog en een privé toilet. Het boarden was begonnen. Er gingen maar twee toegangspoorten open. Het gevolg was dat alle rijen moesten samenvoegen. Dat werd een gezellige bedoeling. Zeker met een caravan. Nadat we door het toegangspoortje waren moesten we vlak voor de ferry weer wachten. Eindelijk ging het sein op groen. We gingen aan boord. We stonden redelijk vooraan. Spullen pakken en met de lift naar boven.

We hadden een drie persoons buitenhut met één raam geboekt met een stapelbed en een opklapbed. De hut had een nette badkamer en zelfs een televisie.

Voor onze zoon was het de eerste keer dat hij op een boot ging slapen. Voor ons was het de vorige eeuw. Uiteraard moesten we het schip verkennen. We wilde buiten zijn als het de schip zou vertrekken.

Aan boord had mijn vrouw last minute nog even drie plaatsen gereserveerd in het buffet restaurant Taste voor de laatste zitting van 20.00 tot 22.00 uur. Het restaurant had een uitgebreid aanbod van schaaldieren, zalm, verse salades, vleesschotels, groenten, kazen, heerlijke desserts (hartig en zoet)

Onze zoon zag de Zweedse gehaktballen. Volgens mij heeft hij een hele IKEA zak ballen opgegeten! (zie boven) Ik ging voor de zalm en een kaas plateau.

De volgende morgen waren we al vroeg op. We gingen snel naar buiten en zagen nog net dat we de haven van Kiel binnenkwamen. Het was droog en zonnig. Al snel werd er omgeroepen dat iedereen zich klaar moest maken voor vertrek. Wij haalde onze spullen uit de hut en liepen meteen naar beneden. Alle veiligheidsdeuren waren nog dicht en konden niet meteen naar de auto. Toen de veiligheidsdeuren opengingen, liepen wij snel naar onze auto. We stonden redelijk vooraan. Voor ons stond een Duits echtpaar met een Hobby. Aan beide kanten zagen wij auto’s, motoren, vrachtwagens naast ons het schip afrijden. Een gezin met drie kinderen kwam op z’n gemak aanlopen. Ik kan je vertellen dat ik op dat moment licht ontvlambaar was. Daar ging ons plan. Het gevolg was dat we in de file stonden om Kiel uit komen. Enfin.

Nu snel naar huis. Met de auto op de cruise control konden we overal redelijk goed doorrijden. Zelfs bij Hamburg en Bremen hadden we geen file. Eind van de middag waren we weer thuis en zat onze eerst campingvakantie erop. De tijd was voorbij gevlogen! Volgend jaar gaan we weer!

GOEDKOOP CAMPER / CARAVAN HUREN

Wil je graag naar Zweden op vakantie maar heb je geen camper of caravan? Huur dan makkelijk een caravan of camper van een particulier!