Home Vakantie Italië Reisverslag bloemenrivièra, Italië (januari 2020)

Reisverslag bloemenrivièra, Italië (januari 2020)

door Reinoud

Vakantie bloemenrivièra, Italië (Uw vakantie start bij No.1: italiaansebloemenriviera.nl )

Dag 1: Donderdag 30 jan 2020

We kregen een mail van de school van onze zoon. De leraren gingen op donderdag 30 en vrijdag 31 jan staken en dus was het tijd voor een extra mini vakantie naar het gezellige Alassio aan de Italiaanse bloemenrivièra. Dezelfde dag hadden we meteen KLM tickets naar Genua gekocht. Thuis hadden we al besloten om vanaf de badplaats Varazze de prachtige Ligurische kustweg te nemen en te stoppen bij een aantal mooie kustplaatsen.

Op donderdag 30 jan om 11.45 uur vertrok onze KLM vlucht, de KL1563 naar Genua. Precies op tijd. Vliegtijd: 1.30 uur. Het vliegtuig zat voor driekwart vol. Onderweg kregen we een plakje cake en iets te drinken. Vriendelijk personeel. Onderweg de Holland Herald gelezen met een mooie cover van Johan Cruijff. Al snel werd de landing ingezet. Welkom in Genua in La Bella Italia. Het was rustig op het vliegveld. Binnen 10 min lagen onze koffers op de band.

In Nederland had mijn vrouw via Sunnycars een all inclusive auto gehuurd. Deze autohuur vergelijker bied de mogelijkheid om alle risico’s te verzekeren. Geen gestress en gezeur achteraf! Bij de balie werden we vriendelijk geholpen een Italiaanse meneer die heel goed Engels sprak. We kregen een blauwe Fiat Qubo, diesel. Een spuuglelijke auto maar wel lekker ruim. (Ons ‘pausmobieltje’). Zo lelijk dat het ook weer iets had. Daar ging de familie. Gelukkig had ik mijn Tom Tom meegenomen. Altijd handig om Genua uit te komen. Deze keer zouden we de kustroute nemen.

Wil je zorgeloos een auto huren in Italië en heb je geen zin nare verrassingen achteraf (bijvoorbeeld bijbetalen voor extra kilometers of schade aan de auto) en wil je een all-inclusive auto huren? Kies dan voor de All-in autohuurformule van Sunny Cars!

autohuur italië

Vanaf Genua reden we via de snelweg naar de kustplaats Varrazze. Midden in het centrum aan de boulevard konden we makkelijk onze auto kwijt. Het was ook eind januari. Zo rustig had ik de bloemenrivièra nog nooit gezien. Het was 15 graden. Overal zaten mensen te genieten van een winterzonnetje. Bij een klein bakkertje kochten we drie grote stukken Focaccia. (Plat Italiaans brood uit de Liguria) Dit versterkt meteen je Italië gevoel.

We liepen over het strand naar een werf. Hier waren ze bezig met het maken van een aantal grote jachten. Door het centrum liepen we terug naar de auto. Onze volgende bestemming Noli. We besloten via de autostrada dei Fiori naar Noli te rijden. (30 min)

Noli is een klein pittoresk kustplaatje aan de Ligurische kust met een middeleeuws centrum.

Vlakbij de stadspoort konden we onze huurauto parkeren. Het was siësta. Alle winkels waren dicht. We liepen door smalle middeleeuwse straatjes. Het was echt uitgestorven. Italië at of sliep en geef ze eens ongelijk. Onze zoon wilde naar opa en oma. Het was tijd om naar Alassio te gaan.

Dag 2: Vrijdag 31 jan 2020

De volgende dag waren we al redelijk vroeg wakker door de kerkklokken. Een aankondiging voor de vroege mis in de kerk van Moglio. Er moest brood gehaald worden. Onze zoon wilde graag via het steile pad naar de bakker in Moglio. Halverwege onze wandeling moesten we even op adem komen. Voor onze trouwkerk gingen we op een bankje zitten. Vanaf hier was het nog maar 5 minuten lopen.

In het centrum van Moglio zit een kleine bakker waar ik al als kleine jongen al brood ging halen. Met het aantal vingers gaf ik aan hoeveel panini ik wilde hebben.

Vroeger liep je de bakkerij in en legde ze de panini op een grote weegschaal, nu hebben ze een kleine winkel. Ik kom hier al meer dan 42 jaar. In het kleine centrum zijn inmiddels alle winkels verdwenen. Er is alleen nog een barretje en deze bakker. Elke keer als ik hier kom ben ik thuis. Nu weer naar beneden lopen! De kerkdeuren stonden open. We moesten even naar binnen. Jammer genoeg was de pastoor die ons trouwde er niet. In deze kerk hadden ze gelukkig nog echte kaarsen die je kan opsteken.

Na het ontbijt liepen we de berg af richting het centrum van Alassio. Normaal loop ik hier met een korte broek en is het druk maar nu was het een vrijdag in januari en was er geen toerist te bekennen. De plaatselijke bevolking doet zijn ding. Heerlijk rustig. Op het strand spelen een aantal oudere heren Jeu de boule. Op de boulevard lopen dames in hun bontjas richting het prachtige Laigueglia.

Via de gezellige Budello (winkelstraat) en langs de Muretto di Alassio lopen we richting de pier van Alassio. Overal is het uitverkoop. Er zijn een groot aantal leuke winkels bijgekomen. Bij Café Rudy aan het strand van Alassio stoppen we voor een drankje. Uit de wind op het terras is het geen straf om hier te zijn.

Iedere keer als we in Alassio zijn gaan we pizza eten bij Clapsy. Dat is inmiddels een traditie geworden. Clapsy is een relaxt en kindvriendelijk restaurant aan het strand in Alassio. Altijd goed. Gelukkig konden we wel semi buiten zitten. Weliswaar achter plastic maar wel met zeezicht. Voor ons gingen de warmtelampen aan. Wat een plek!

Het menu is voor ons elke keer weer hetzelfde: 1 pizza margherita voor onze zoon, mijn vrouw neemt altijd de pizza vegetariana (verdure) en ik altijd de pizza tonno & cipolle.

Vanaf onze AA locatie zagen we tijdens het eten zelfs twee mensen de zee uitkomen. Bikkels. Gelukkig hadden ze wel een speciaal pak aangedaan. Mij niet gezien!

Na het eten kon ik zo in slaap vallen en meedoen met de Italiaanse Siësta. Nee we waren nu hier. Langs de zee liepen we richting de haven van Alassio en La Cappelletta (een klein kappelletje voor alle mensen die omgekomen zijn op zee)

Om 5 uur werd het al donker. Bij de Eurospin nog even wat boodschappen gehaald om mee te nemen naar Nederland.

Dag 3: Zaterdag 1 feb 2020 bezoek Cervo, Italiaanse Rivièra

De volgende ochtend gingen we naar het middeleeuwse dorpje Cervo aan de Ligurische kust. Een mooi kustplaatsje waar ze zomers klassieke buitenconcerten houden op het plein voor de kerk. Normaal parkeren we onze auto beneden aan de weg en lopen via prachtige kleine steegjes omhoog maar nu reden we via een omweg naar boven en konden we onze auto vlakbij de stadspoort neerzetten. Wederom was het super rustig. Ze zon begon zo nu en dan door de wolken heen te prikken.

Via een prachtige smalle steeg lopen we naar het gezellige, centrale plein voor de prachtige San Giovanni Baptista kerk met een hertenlogo (Cervo = hert). Uiteraard moeten we even naar binnen. Op een terras in de buurt met een prachtig uitzicht op zee nemen we bij ristorante Serafino een hapje en een drankje. La Vita e Bella!

Via de kust reden we weer terug naar Alassio. Tijd een Italiaanse lunch. In het centrum hebben we bij Faraone gegeten. Prima restaurant, geen poespas. Na afloop werd het echt tijd voor een ijsje. Tot nu toe waren alle ijssalons dicht geweest. Normaal gingen we altijd naar Cuvea maar deze was nu dicht. In de Budello was er gelukkig nu wel eentje open: Alberto Marchetti (De nieuwe versie van een Italiaanse ijssalon) Geen grote, zichtbare bakken met Italiaans ijs. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik niet onder de indruk was dit ijs, althans de smaak citroen was OK. Volgende keer weer Cuvea!

Nu was het tijd om wat potjes Vitello tonnato saus te halen bij de supermercato. Deze zijn namelijk in Nederland niet te koop. Hierna liepen we weer naar de Budello. Het was tijd voor een drankje aan / op het strand. Waar kan je dan beter zitten als bij Bar Pasticceria La Riviera. Zij hebben een prachtig terras op het strand. Ook hier stonden de warmtelampen aan. Binnen 10 minuten na onze komst zat het terras helemaal vol. Geen toerist te bekennen. Prima toeven.

Hier even het adres: Via Brennero, 5, 17021 Alassio SV, Italië

Dag 4: Zondag 2 feb 2020

De volgende morgen (zondag) moesten we weer naar huis. Ons KLM vliegtuig zou om 14.00 uur vanaf Genua vertrekken. Na een gezellige ontbijt stapte we om 10.00 uur in de auto. We moesten de auto met een volle tank terugbrengen. Vorige keer was het tankstation tegenover Genua airport gesloten. We kregen toen later een mega rekening.

Tip! Kom je vanuit de kant van Alassio / Ventimiglia / San Remo dan kan je het beste tanken bij een tankstation langs de snelweg ter hoogte van Varrazze. Neem hier wel zelfbediening anders betaal je per liter 40 cent extra. Helemaal volgooien en dan red je het tot Genua met een ‘volle’ tank.

Rond 11.30 uur waren we op de luchthaven. Auto werd geïnspecteerd. Gelukkig geen schade. Altijd weer opgelucht als ik de auto heb ingeleverd ondanks dat we alles via CarDelMar verzekerd was.

In tegenstelling tot vorige keer was het deze keer heel rustig op het vliegveld. We moesten even wachten voordat we konden inchecken. Bij de douane ging alles heel snel. Een kwartier voor tijd zat iedereen al in het vliegtuig en kwamen we op tijd aan op Schiphol. Ik was nog nooit in januari naar de Italiaanse bloemenrivièra geweest maar kan het iedereen aanraden.

GOEDKOPE VAKANTIE ALASSIO & VAKANTIE BLOEMENRIVIERA, ITALIE BOEKEN

Interesse in een vakantie in Alassio of een andere kustplaats aan de prachtige Italiaanse Rivièra?

Kijk voor meer informatie over Alassio op de No.1 vakantie website: alassio.nl/ Voor een gezellige (familie) zonvakantie in 1 of meerdere badplaatsen aan de Italiaanse Rivièra No.1: italiaansebloemenriviera.nl/

Booking.com

GOEDKOPE VAKANTIE ACCOMMODATIES IN ALASSIO (ALASSIO VAKANTIEDEALS / PROMO’S)

Goedkoop vliegen naar de bloemenrivièra / Ligurië, Italië

De Italiaanse bloemenrivièra is makkelijk met het vliegtuig te bereiken. Je hebt vier bestemmingen in of vlakbij de Italiaanse Rivièra: Genua, Nice, Turijn en Milaan

Klik HIER voor goedkope vliegtickets naar de Italiaanse Rivièra!

ONLINE CINQUE TERRE EXCURSIES BOEKEN

GOEDKOPE VAKANTIE AAN DE ITALIANSE RIVIERA & VAKANTIE LIGURIE, ITALIE

Klik HIER voor meer informatie over de Italiaanse bloemenrivièra! Bekijk het GROOTSTE AANBOD goedkope HOTELS, VAKANTIEHUIZEN EN CAMPINGS, B&B, AGRITURISMO, VLIEGTICKETS, ALL INCLUSIVE AUTOVERHUURDERS aan de bloemenrivièra in La Bella Italia! Eenvoudig alle grote online vakantie aanbieders op een rij!

Booking.com

VAKANTIEDEALS BLOEMENRIVIERA / PROMO’S LIGURIE

GEZELLIG KAMPEREN AAN DE BLOEMENRIVIERA, ITALIE

ACSI / EUROCAMPINGS bloemenrivièra, Italië (Profiteer van KORTING in het LAAGSEIZOEN)

VOORDELIGE VAKANTIEHUIZEN & APPARTEMENTEN BLOEMENRIVIERA, ITALIE

Op zoek naar een goedkoop (familie) vakantiehuis of appartement aan de Italiaanse bloemenrivièra?