Home Vakantie Amerika Vakantieverslag New York December 2018

Vakantieverslag New York December 2018

door Reinoud

REISVERSLAG NEW YORK 2018

Eindelijk was het zover. Ik wilde al heel lang met onze zoon naar New York. We hadden een andere bestemming gepland maar dit was echt een super last minute actie. Zelf was ik er al een paar keer met mijn vrouw naar New York geweest maar New York bezoeken met ons ‘mannetje’ stond echt in mijn top 3 TO DO list.

Op 21 december vlogen we met een 747 van de KLM in 9 uur rechtstreeks naar JFK airport. Vanwege het slechte weer moesten we rondjes vliegen boven Long Island en konden er maar weinig vliegtuigen landen. Dit bleek later voor ons goed uit te pakken bij de douane. Normaliter ben je zo 1 a 2 uur kwijt bij de douane maar nu konden we praktisch doorlopen na de zelfscan. Gevolg was wel dat we nu wel in de avondspits naar Brooklyn moesten rijden met de taxi. Rit duurde twee keer zo land als normaal het geval. Het blijft speciaal als je de skyline van NY ziet.

VERBLIJF: HOTEL INDIGO BROOKLYN

Een hotel in de kerstperiode in het centrum Manhattan is eigenlijk onbetaalbaar, althans voor ons. Dus keken we naar hotels in de buurt van Manhattan en vonden al snel een prima hotel in het centrum van Brooklyn: Hotel Indigo Brooklyn **** Een prima hotel en aanrader in Downtown Brooklyn met mooie kamers, goede bedden en een eigen restaurant. Om de hoek van de straat loop je meteen een leuke winkelstraat in en aan de achterkant van het hotel ligt winkelcentrum Century 21 (Goedkoop shoppen) De metro lag op de hoek van de straat (150 meter) en binnen 10 minuten stond je op Wall Street.

GOEDKOPE ACCOMMODATIES IN NEW YORK (DEALS)

Booking.com

Op het moment dat je na een reis in je hotelkamer aankomt is het gevaar dat je even op je bed gaat liggen omdat je moe bent. Voor je gevoel is het immers als laat in de avond of nacht. Niet doen. Probeer wakker te blijven en iedere dag een uur later te gaan slapen. Zo kom je sneller in het Amerikaanse ritme. ’s Avonds gingen we dus nog even de buurt verkennen en kwamen langs Century 21. In de kelder van dit grote warenhuis hebben ze een gezellige foodcourt met diverse kleine afhaal restaurantjes en een supermarkt: Joe Trader. Altijd handig voor water of een broodje / salade.

VOORDELIGE ONLINE EXCURSIES NEW YORK PER CATEGORIE ZOEKEN & BOEKEN

Klik HIER voor online tickets en/ of tours Top of the Rock
Klik HIER voor online tickets en/ of tours Bronx tours
Klik HIER voor online tickets en/ of tours Harlem
Klik HIER voor online tickets en/ of tours Museum of Modern Art (MoMA)
Klik HIER voor online tickets en/ of tours Central Park
Klik HIER voor online tickets en/ of tours St Patrick’s Cathedral

Klik HIER voor de het aanbod online excursies / activiteiten New York Folklore
Klik HIER voor de het aanbod online excursies / activiteiten New York Must-sees
Klik HIER voor de het aanbod online excursies / activiteiten New York Hop-on hop-off
Klik HIER voor de het aanbod online excursies / activiteiten New York Cruises & rondvaarten
Klik HIER voor de het aanbod online excursies / activiteiten New York Stad
Klik HIER voor de het aanbod online excursies / activiteiten New York wandel- en fietstochten
Klik HIER voor de het aanbod online excursies / activiteiten New York Culinair
Klik HIER voor de het aanbod online excursies / activiteiten New York Monumentenbezoek
Klik HIER voor de het aanbod online excursies / activiteiten New York Musea & Kunstgalerijen
Klik HIER voor de het aanbod online excursies / activiteiten New York Helikoptervlucht
Klik HIER voor de het aanbod online excursies / activiteiten New York Proeverijen
Klik HIER voor de het aanbod online excursies / activiteiten New York Natuur
Klik HIER voor de het aanbod online excursies / activiteiten New York Shopping
Klik HIER voor de het aanbod online excursies / activiteiten New York seizoensgebonden evenementen

EXCURSIES MANHATTAN

TIME SQUARE

De volgende ochtend gingen we naar de kelder van Century 21 voor een Amerikaans ontbijt. Twee vriendelijke dames maakte daar voor ons verse jus, een bagel zonder beleg, een broodje tonijn en een belegde bagel met jam. We zijn er klaar voor.

Na het ontbijt meteen door naar de metro van Hoyt street Station. We willen geen tijd verliezen en zo veel mogelijk zien. Onze grote valkuil. Te veel doen op dag 1 en dan ’s avonds niet meer kunnen lopen! Daar kochten we voor ons alle drie een weekkaart voor de metro. Onze eerste bestemming in NY was natuurlijk Time Square. Altijd druk en overal om je heen zie je verschillende licht reclames. De één nog groter dan de andere. Vanaf een trap midden op Time Square heb je een mooi uitzicht. Overal staan verkopers die je tickets van verschillende shows en theatervoorstellingen proberen te verkopen. Ook proberen straatartiesten wat geld te verdienen door met je op de foto te gaan.

Als je NY wilt ‘zien, ruiken en proeven’ dan moet je door zo’n stad  gaan lopen, veel lopen. Afhankelijk van je schema of de afstand is het ook handig om soms de metro te pakken. (Niet tijdens de spits!)

SCHAATSEN BRYANT PARK

Tijdens de feestperiode in December is de stad op heel veel plaatsen versierd. Op diverse plaatsen hebben ze schaatsbanen aangelegd. Vanaf Time Square liepen we naar Bryant Park. Ook daar hadden ze een grote schaatsbaan en een prachtig versierde kerstboom. Super leuk om te schaatsen maar wel heel erg prijzig en druk. Je bent niet alleen. Na afloop even warme choco drinken.

Overal in de stad zijn grote kerstbomen opgetuigd en de meeste etalages van grote winkels en warenhuizen zijn prachtig versierd.

Het leuke van NY is dat de gebouwen heel divers zijn. Ultra moderne kantoren, flats met mega dure appartementen en dan zie je weer een oud klassiek gebouw of een kleine kerk met een begraafplaats ingebouwd tussen de hoge skyscrapers.

We hadden die dag geen speciale route uitgestippeld en zijn gewoon lekker gaan wandelen. We hebben bij een grote kerk waar we langskwamen de kerststal bekeken een kaarsje opgestoken . Doen we altijd als we op vakantie zijn en een mooie kerk tegenkomen.

ITALIAANS RESTAURANT LOMBARDI’S

Speciaal voor de lunch gingen we naar een Italiaans restaurant Lombardi’s in SOHO. Hier was ik met mijn vrouw enige jaren geleden geweest en dat was toen goed bevallen. We hadden toen een mega pizza die je kon delen. Het restaurant had iets speciaals. Naar verluid is dit het eerste Italiaanse restaurant van Amerika en is het restaurant begonnen in 1905.

Uiteraard werd deze keer weer een mega pizza met gehaktballen besteld. We hadden onze zoon een beetje gek gemaakt dat dit een super pizza was. Ik moet u eerlijk bekennen dat na een paar happen de betovering was verbroken. De pizza was niet zo lekker als vorige keer maar onze zoon heeft genoten.

Tip! Wat wij soms deden is halverwege de middag even terug naar het hotel om even bij te slapen. Niet te lang. 2/3 uur. Even de batterij opladen. Vergeet niet de wekker te zetten anders is de kans groot dat je midden in nacht (Amerikaanse tijd) wakker wordt. Als je dan in de namiddag wakker wordt en de zon snel onder gaat, dan krijgt de stad een hele andere dimensie. Een prachtig verlicht Brooklyn en Manhattan. Overal branden lampen in de hoge gebouwen om je heen.

BROOKLYN BRIDGE

De volgende morgen zijn we vroeg wakker en is het nog fris. We gaan van ons hotel in Brooklyn naar de Brooklyn bridge lopen. In de ochtend zijn er nog geen massa’s toeristen. Heerlijk rustig, tijd voor een foto. Toch een speciaal gevoel als je over deze brug loopt met uitzicht op Manhattan.

Net over de brug gingen we naar links, langs de East River, richting het financial district. Is wel een stuk lopen. Eerst kom je langs pier 17 een winkelcentrum (shopping mall). Deze is totaal gestript en opnieuw opgebouwd met moderne winkels en restaurants. Op het dak hebben ze tijdens de kerstperiode een schaatsbaan aangelegd.

Naast dit warenhuis ligt een oud schip en kan je de waterferry nemen naar de overkant. Misschien een optie voor de volgende keer.

Hoe dichter je bij Wall Street komt hoe meer banken en andere financiële instellingen je ziet. We lopen langs een helikopter platform richting Battery park. Daar kan je de ferry nemen richting Staten Island. Deze gaan om de 20 minuten en is bovendien gratis. Een leuk uitje om even om vanuit de boot foto’s te maken van het vrijheidsbeeld en de skyline van Manhattan. Bij aankomst kan je direct de boot terug nemen als je even doorloopt, tenzij je Staten Island wil verkennen.

Wat ik persoonlijk mooi en leuk vind is dat je terugkomst in Manhattan tussen de grote moderne gebouwen een oud, klassiek gebouw en kerk ziet staan. Gelukkig nog niet gesloopt.

Via Wall Street zijn we naar het 9/11 memorial gelopen. Is en blijft indrukwekkend. Na zoveel indrukken en kilometers lopen zijn we met de metro naar het hotel gegaan. In die metro kom je zoveel nationaliteiten tegen, inclusief een hele lading zwervers die de hele dag op 1 kaartje blijven zitten  / liggen. Onze zoon keek zijn ogen uit en wij eigenlijk ook. Nog steeds.

’s Avonds nog even gegeten en nog even geshopt en toen was de koek op.

DE DAG VOOR KERST

Amerikanen houden van shoppen, wij ook, maar wat er gebeurt als het bijna kerst is… Amerikanen kopen met hun credit cards een hele winkel leeg. Schappen worden een paar keer per dag aangevuld. De avond voor kerst zijn de meeste winkels voor het grootste gedeelte leeg. Karren vol. Voor honderden dollars wordt er ingeslagen. Bij iedere winkel staan lange rijen, dat heb ik ook ervaren. Stond ik 45 min in de rij voor een paar artikelen. Te leuk en goedkoop om te laten liggen en dat denken alle Amerikanen ook. Dus file in de winkel.

Vandaag begint onze dag weer met ons gebruikelijk ochtendritueel. We lopen naar Century 21, nemen de lift naar beneden naar ons broodjeszaak. De dames kennen ons inmiddels. Het is heerlijk rustig. Even ontbijten en door naar de metro. Actie. Op naar een bekend en groots versierde warenhuis in NY: Macy’s vlakbij het Empire State Building. Daarna doorgelopen naar Time Square.

Omdat het begon te regenen hebben we snel bij AMC Empire 25 (bioscoop) kaarten gekocht voor The Grinch. De film begon pas over 40 minuten dus moesten nog even wachten. In de buurt van de bios bij Dean & DELUCA maar even een warme choco gedronken en mega koek gegeten. Moet je 1 keer doen. Leuke film en toen we naar buitenkwamen was het weer droog en liepen we nog een keer naar Time Square. Blijft toch bijzonder om te zien.

Op Time Square vind je, als je goed zoekt, ook een mega Olive Garden met diverse verdiepingen, een Italiaanse keten op z’n Amerikaans. Gelukkig kwamen we op een tijdstip dat het net wat minder druk was. Rond 14.30 uur. We hadden binnen een kwartier een mooie tafel aan het raam met uitzicht op de M&M store. Lekker gegeten en de prijzen waren maar iets duurder dan bij de overige Olive Garden restaurants in Amerika.

Het is kerstavond. ’s Avonds zijn we, na ons middagdutje, met de metro nog naar Manhattan gegaan om de sfeer te proeven. Het is de vraag of je dat met een jonge kinderen moet doen. De stad is versierd en de sfeer is prima maar het is zo druk dat je door de winkelstraten nauwelijks kan (door) lopen. Iedereen moet last minute nog even kerstcadeaus inslaan. Na een kort rondje centrum Manhattan hadden we het gehad.

1 STE KERSTDAG

Het is uitgestorven op straat, alle winkels zijn dicht en de metro’s rijden volgens het kerstrooster.  Hier en daar zie je een gele taxi langsrijden. Zo druk als op kerstavond, zo rustig is het nu. Het perfecte moment om naar het Empire State Building te gaan. 381 meter hoog en twee na hoogste gebouw in New York.

Een dag eerder hoorde we van de portier van het Empire state building dat er boven niets te zien was vanwege de hoge bewolking maar dat het weer op 1ste kerstdag beter zou zijn. Goede tip. Normaal staat hier een lange rij maar nu konden we naar de security check meteen doorlopen. Vanaf dit  iconische gebouw had je een prachtig uitzicht over de gehele omgeving. Met een razend snelle lift gingen we naar de 86ste verdieping (Observation Deck). Buiten was het ijskoud en stond er een harde wind. In een hoek uit de wind ging een jongeman op zijn knieën en vroeg zijn vriendin te huwelijk. De dame was echt verrast. Ze zei gelukkig wel YESSSSSS. Via de restaurants en shops gingen we weer naar beneden.

Vanaf het Emire State building liepen we langs het Grand Central Terminal. Een groot stationsgebouw met een enorme Amerikaanse vlag. Een wirwar van mensen die allemaal van en naar de trein moeten. Voor ons even een opwarm moment.

CENTRAL PARK + NAPKIN BURGER

Daarna zijn we naar Central Park gelopen, was verder lopen dan gedacht. We waren niet alleen. Alle Amerikanen zaten thuis en alle toeristen in Central Park. Overal door het park zie je straatartiesten. Sommige spelen klassieke muziek andere vermaken kinderen met een mega grote belleblaas.

Na een grote wandeling kregen we trek. Mijn vrouw kreeg het goede idee om naar ‘ons restaurantje’ te gaan. Met wat geluk waren ze wel open op 1ste kerstdag. Ik moet u zeggen dat ze er zo naartoe liep terwijl ik geen idee meer had waar we waren. Tot onze grote vreugde was de 5 NAPKIN BURGER aan de Upper West Side open.  We moesten wel even wachten aan de bar maar hadden al snel een tafeltje. Je zult niet verbaast zijn dat we alle drie een BURGER WITH FRIES namen. We waren er weer maar nu met onze zoon. Helemaal top.

Na de lunch liepen we door de 45th Street richting Hells Kitchen naar de west kant van Manhattan. Daar wilde we graag naar Intrepid Sea. Een museum op een vliegdekschip met onder meer een Concorde, een onderzeeër en een spaceshuttle. Maar deze was wel gesloten.

2 STE KERSTDAG

Na ons gebruikelijke lunchritueel in de kelder gingen we eerst met de metro naar Wall Street. In Amerika vieren ze alleen maar 1ste kerstdag en dus zijn veel winkels en gebouwen op onze 2de kerstdag weer open. Lucky us!

In de buurt van de New York Stock Exchange zag mijn vrouw ‘per toeval’ een TJ Maxx. (In Nederland TK Maxx) Daar moesten we natuurlijk even kijken. Een winkel met grote rekken met merkkleding. Alles door elkaar maar wel op maat. Er zitten soms echt mooie dingen tussen voor erg weinig. Deze keer niets gevonden.

Vervolgens gingen we met de metro naar het begin van The Higline in Hells Kitchen. Dit stadspark is o.a. door een Nederlander (Piet Oudolf) ontwerpen en ligt op een oude verhoogde spoorlijn. Toen we er jaren geleden kwamen was er bijna niemand, nu was het super druk. Vooral grote groepen chinezen die met hun selfie sticks overal foto’s namen.

De volgende dag was het weer tijd om naar huis te gaan. We hadden bij de receptie een taxi geregeld en ruim de tijd genomen om op tijd op JFK te komen. Van en naar de luchthaven staan er bijna altijd files. Niets zo vervelend om je vlucht te missen. Om nog even afscheid te nemen van NY zijn we nog een keer naar de Brooklyn bridge gelopen en zijn we daarna nog even gaan shoppen in Century 21.

In het schemer zagen wij een 747 van de KLM naar onze gate komen. Een uur later zaten we aan boord en konden we terugkijken op een supertrip in NY.