Home Overige landen Reisverslag Nerja, Spanje (Costa del Sol) kerstvakantie 2019

Reisverslag Nerja, Spanje (Costa del Sol) kerstvakantie 2019

door Reinoud

De wekker gaat om 06.30 uur. Tijd om naar Schiphol te gaan. We hadden last minute toch besloten om het vuurwerk en het sombere weer in Nederland achter ons te laten. We vliegen op Madrid en hebben daar een auto gehuurd. Onze eindbestemming is een kleine badplaats aan de Costa del Sol: Nerja.

Op Schiphol is het nog rustig. Het is 2de kerstdag. We kunnen meteen inchecken en zelfs bij de douane kunnen we meteen doorlopen. Dit gebeurt nooit! Bij een kiosk maar even een ANWB reisboekje gekocht over Andalusië.

Om 09.45 uur precies vertrekt het KLM vliegtuig, een 737-800 naar Madrid. We zitten voorin in het vliegtuig op rij drie. De vlucht duurt 2.15 uur. Na een half uur krijgen we een laat ontbijt. Dat komt goed uit. Ik was helemaal vergeten te eten! Ik krijg een zalm omelet. Voor mij gevoel is de vlucht zo voorbij. Welkom op Madrid, Adolfo Suarez Madrid- Barajas airport. De zon schijnt. Als snel hebben we onze koffers. We moeten naar terminal 1 lopen: Car rentals

Via SUNNYCARS hadden we hebben we een kleine All inclusive auto gehuurd. Geen gedoe met verzekeringen. We worden wel vriendelijk geholpen door een dame bij de receptie van de autoverhuurder die ons vertelt dat Nerja echt een leuk is. Klinkt goed! Op 5 minuten lopen staat onze huurauto op een groot parkeerterrein. Een bijna nieuwe oranje VW polo. Lekker opvallend. Prima auto en genoeg power om de bergen te trotseren, blijkt later. Deze huurauto heeft geen navigatie. Gelukkig heb ik onze reis Tom Tom meegenomen.

All inclusive auto huren (geen gedoe & geen verrassingen)

Wil je zorgeloos een auto huren en heb je geen zin nare verrassingen achteraf (bijvoorbeeld bijbetalen voor extra kilometers of schade aan de auto) en wil je een all-inclusive auto huren? Kies dan voor de All-in autohuurformule van Sunny Cars!

Spanje autohuur

Thuis had ik al ons adres in Nerja ingetoetst. De Tom Tom heeft snel verbinding. Daar gaan we. Voor het eerst naar Zuid Spanje. Het is 13.00 uur. We hebben geen idee wat we kunnen verwachten. De afstand naar ons appartement is 521 km. (5 uur rijden) Is toch even naar Parijs! We hadden ook met Transavia in drie uur naar Malaga kunnen vliegen. Maar dat was last minute veel duurder dan vliegen op Madrid. Volgende keer wel een serieuze optie.

De auto rijdt prima en het buiten Madrid is het niet erg druk op de weg. De wegen zijn goed. We moeten nu even kilometers maken. Het landschap veranderd van plat “Nederland” in een prachtig heuvelachtig landschap met kleine ronde olijfbomen. Net voor Granada zie je in de verte hoge bergen met besneeuwde toppen. Het is geen straf om hier te moeten rijden. Onderweg stoppen we slechts één keer. We hoeven niet te tanken. Deze Polo rijdt heel zuinig, althans zuiniger dan mijn eigen auto.

Zonder echte files rijden we richting de kust, tot onze Tom Tom de weg niet meer kent. (Laatste update 2017) Mijn vrouw heeft snel Google Maps gepakt. We waren verkeerd gereden. Lang leven de telefoon! In het schemer rijden we Nerja binnen. Na de zoveelste rotonde zie ik een grote Lidl. Het is 2de kerstdag maar de winkel is tot onze verbazing open! Een grote winkel waar we drie pizza’s en overige boodschappen kopen. Waren anders ‘verhongerd’…

Via een grote bekende online aanbieder van vakantie accommodaties hebben wij een appartement gehuurd. Nerja heeft een groot aanbod vakantiehuizen, appartementen en hotels. Ons appartement ligt aan de Calle Almirante Carranza. Dat klinkt goed. Mijn vrouw heeft per mail een code gekregen van een kluisje. Hierin zit de sleutel van het appartement en de afstandsbediening van de garage. Dat is wel lekker want er waren geen parkeerplaatsen vrij. Parkeerplaats nummer 10 is voor ons.

Het appartement ziet er goed uit. Woonkamer, keuken, 2 badkamers, 2 slaapkamers en een balkon met een klein stukje zeezicht. Het ligt op 5 minuten van het strand. Prima begin. De bedden liggen wel verrot. Ik vergeet bijna te vertellen dat het appartement ook een dakterras met een ligbedden en een privé douche heeft. Elke keer als we daar naartoe gingen was het eigenlijk te laat en te koud!

Booking.com

De volgende ochtend waren we al vroeg op. Vandaag geen reisdag maar een relax dag! We liepen direct naar het strand. Het was frisser dan gedacht. Toch maar een jas aan. We vonden het wel raar dat in het appartementencomplex er mensen waren die met korte broeken naar buiten gingen. Het was 13 graden. Binnen een half uur voelde je echt de zon branden en was het echt lenteweer in de winter in Spanje. (20 graden). Snel terug naar het appartement voor een polo en een korte broek.

Langs het strand lopen we richting het centrum. Nerja een klein kustplaatje in Zuid Spanje aan de Costa del Sol. Ze ligt op 57 km van de grote en bekende badplaats Malaga aan de Middellandse Zee. Ze heeft een gezellig centrum met smalle straatjes. Langs de kust vind je in diverse kleine baaien een aantal kleine stranden.

Om ons heen genieten mensen van de zon. De natuur staat hier in bloei. Aan de Costa de Sol schijnt 330 dagen per jaar de zon! Met zoveel zon word je vanzelf wel vrolijk.

In het centrum van Nerja ligt naast een mooi plein en uitzichtpunt Balcón de Europa een klein strandje: Playa de la Calahonda. Met een lange trap kom je bij het strand. Uiteraard moeten we even naar beneden lopen. Daarna bezoeken we de prachtige witte kerk Parroquia El Salvador. Even de kerststal bekijken en een kaarsje opsteken.

Op een kwartier lopen van het centrum (een leuke wandeling) ligt het grote toeristische strand: Nerja Playa Burriana. Een breed zandstrand met een gezellige boulevard met winkels en restaurants. Het is winter maar toch gezellig druk. Er liggen diverse mensen op strandbedjes te bakken.

Sommige restaurants zijn gesloten. Voor ons komt er op het drukke terras van restaurante Merendero Moreno net een tafeltje vrij op de 1ste rij met vrij zicht over het strand. Dat is even geluk hebben. Tijd voor een late lunch. Het is 21 graden, volle zon, weinig tot geen wind. Wat wil een mens nog meer! We merken meteen dat de prijzen hier in Nerja een stuk lager liggen dan in Nederland. Dat is mooi meegenomen. Na het eten blijven we lang in de zon zitten tot we merken dat het koeler begint te worden. Tijd om terug te gaan naar ons appartement.

Rond een uur of acht is het tijd voor een ijsje. Het is nog 14 graden. Over de boulevard langs het strand lopen we richting het centrum. Het kustdorpje is prachtig versierd met kerstverlichting. Op het centrale plein geven kleine kinderen een optreden. Zelfs het gemeentehuis is mooi versierd.

DAG 2 BEZOEK FRIGILIANA

Op zes kilometer rijden van Nerja in het prachtige Andalusië ligt het prachtige witte bergdorpje Frigiliana. Toen we rond een uur of 11.00 uur aankwamen konden we langs de weg nog makkelijk parkeren. Er stonden al diverse campers langs de weg. We liepen richting het centrum en kwamen langs een toeristentreintje. Normaal slaan we deze over maar besluiten dit keer wel een ‘trein’ tour te maken. Na een half uur komen we weer aan in het centrum.

We besluiten omhoog te lopen naar het oude centrum van het dorp. We lopen als snel door prachtige smalle straatjes en komen bij een gezellig plein (Plaza de la Iglesia) met een katholieke kerk (Parroquia de San Antonio de Padua) Op het plein zitten mensen heerlijk in de zon. Wij besluiten hetzelfde te doen. Het begint met een drankje en al snel besluiten we daar ook te lunchen.  (Voor mij een ‘Spaanse’ pasta carbonara) Lekkkerrrr!

Gedurende onze wandeling omhoog worden er uiteraard allerlei foto’s genomen van de omgeving, huizen en prachtige bloemen. Voor een familiekiekje worden de jassen even weggelegd. Later tijdens onze wandeling verder door het dorp kom ik er ineens achter dat ik mijn jas niet meer bij mij heb. Het nare is dat de autosleutel in deze jas zit. Het zweet breekt ons uit. Weten we de weg nog terug en ligt mijn jas er nog? In een noodtempo lopen we terug naar de plek waar ik mijn jas heb neergelegd. Gelukkig ligt hij er nog! We vervolgen onze weg door het dorp en lopen verder naar beneden richting de auto.

In de buurt van Nerja, aan de kust, ligt in een prachtige omgeving een kleine baai Playa de Maro. Een klein en gezellig strand. Op het strand is het rustig. We genieten van de zon. Rond een uur of vier begint het weer af te koelen en is het tijd om naar ‘huis’ te gaan. Binnen 15 minuten zijn we weer bij ons appartement. Rond een uur of acht liepen we weer langs het kust naar het centrum voor een ijsje.

DAG 3 Torcal de Antequera & strand Malaga

Soms heb je van die vakantiedagen dat je iets plant maar dat de dag anders uitpakt! Dit was zo’n dag!

Vandaag rijden we naar Paraje Natural Torcal de Antequera om daar een bergwandeling te maken in een prachtig natuurpark met ruige rotsformaties. Vanaf Nerja is het 90 minuten rijden. We rijden langs de kust en komen vlak in de buurt van Malaga als we het achterland inrijden. Onderweg rijden we door bijna uitgestorven dorpjes. Het wordt steeds heuvelachtiger. Uiteindelijk gaat de weg steeds steiler omhoog. Scherpe haarspeltbochten. Hoe lang kan onze Polo dit nog aan! Hoe hoger we komen hoe kouder het wordt. Logisch! We komen steeds dichter in de buurt van een prachtige rotsformatie.

Mijn vrouw en onze zoon hadden extra warme kleding meegenomen (slim) en ik zat in mijn korte broek achter het stuur. Toen we op de parkeerplaats uitstapte was het 6 graden. Wat was ik stom geweest om geen warme kleding mee te nemen. Ik zat helemaal in de zomer /strand modus! Het leek ons geen goed idee om met dunne kleding een bergwandeling van minimaal een uur te gaan maken. Mijn fout! Nu weer de berg af. We besloten naar Malaga te gaan.

Voor alle wandelliefhebbers die hier wel willen wandelen het adres: Calle el Torcal de Antequera, 70, 75, 29200 Antequera, Málaga, Spanje en voor meer informatie: http://www.torcaldeantequera.com/

Vanaf de berg tot aan het centrum van Malaga was het ook weer een uur rijden. Papa had het gedaan! 2.5 uur in de auto voor niets. Mijn zoon had geen zin meer om door Malaga te lopen. De parkeergarage in onze Tom Tom konden we niet bereiken. Uiteindelijk reden we langs de kust en hebben we daar onze auto neergezet. Tijd voor een (strand) break. Het was zondag en het leek wel of heel Spanje aan de wandel was. Onze zoon zag prachtig, grote schelpen en begon meteen schepen te verzamelen. Bij de ALE-HOP werd speciaal een tas gekocht om zijn verzameling mee te kunnen nemen. Hij mocht 25 ‘’hele’’ schelpen meenemen naar huis.

Het was inmiddels al 13.30 uur. Op het strand waren er een paar restaurants open. Hier moest je nog wachten of hadden ze alleen vis op het menu. Geen optie voor onze zoon. Dus kwamen we uit bij de Burger King!! Deze lag in de buurt. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik nog nooit bij een Burger King had gegeten met zo’n mooi uitzicht. Uitzicht op zee. Voor iedereen met een kind / kinderen die geen zin hebben om te wachten met eten het adres: Calle Pacífico, 15, 29, 29004 Málaga, Spanje (een Whopper kan altijd!)

Nu hadden we nog twee opties, alsnog Malaga in of naar huis. Onze zoon wilde graag huis. Via de prachtige kustweg zijn we toen teruggereden.

DAG 3 Bezoek Granada

Vandaag was het tijd om een grote stad in Spanje te bezoeken. Op een uur rijden van Nerja lag Granada. Bekend van het Alhambra; een middeleeuws complex van paleizen, Moorse troonzaal met inscripties en binnenplaatsen met fonteinen. Mijn vrouw had een parkeerplaats in het centrum gevonden. We reden er zo naartoe. Een mega parkeergarage. Ik reed de garage in en kreeg het ‘’Spaans’’ benauwd. Zelfs met een kleine polo was het een uitdaging om geen schade te rijden. Auto’s konden nauwelijks langs elkaar heen rijden. Het was echt passen en meten om je auto te parkeren.

Vanaf de parkeergarage liepen we over de Ave de la Constitucion verder richting het centrum. De eerste indruk was positief. Het was wel druk maar niet vervelend. We liepen door een gezellige Moorse buurt (met leuke winkels en restaurants en kwamen uit bij een riviertje. De Darro.

Halverwege deze straat lag een groot terras. Hier kon je lekker in de zon zitten en had je uitzicht op het Alhambra. (een Middeleeuwse burcht en gebouwencomplex) Er was nog een tafeltje vrij. Daar zaten we dan midden in Granada in de zon bij Rey Chico restaurant & Bar. De plek was prima het eten ‘bijzonder’. Toen we wilde afrekenen was er niemand te bekennen. Ik ging zelf even naar binnen om te betalen. Toen ik binnenkwam stond een dame keihard te schreeuwen en was zij met glazen aan het gooien. Bijzondere situatie. Eerst maar even naar het toilet gegaan en toen de rekening gevraagd en meteen binnen betaald. Zo maak je nog wat mee!

Mijn vrouw had op pagina 88 van de ANWB Extra reisgids een wandeling gevonden. Een wandeling naar de witte grotwoningen. We waren vlakbij het startpunt. (Plaza Nueva) Al snel moesten we klimmen en zien uiteindelijk de grotwoningen. We liepen verder door smalle straatjes en over gezellige pleinen. Het was een gezellige bedoeling op zondagmiddag. Men zit heerlijk te kletsen met een hapje en drankje. Overdag zie je Spanjaarden niet maar aan het einde van de middag begint het te leven.

Vanaf een prachtig plein (Mirador San Nicolas) had je een mooi uitzicht over de stad en het Alhambra. Jammer genoeg hadden we geen tickets kunnen krijgen. Langzaam lopen we weer terug naar het startpunt van onze wandeling. Bij een klein bakkertje halen we nog wat lekkers voor de terugweg.

Het was tijd om naar huis te gaan. Iets voor zes uur waren we in ons appartement. Het was nog licht. Snel liepen we naar het strand om de zonsondergang te zien. Jammer genoeg zagen we zon niet helemaal in de zee zakken door een streepje bewolking. We konden de avond niet afsluiten zonder een helado (ijsje) bij onze ijssalon Heladeria in het centrum van Nerja. Op de weg terug naar huis had onze zoon honger. Niet zo raar. Volgens hem was het echt tijd voor een pizza. Bij Junior’s Pizza hadden we toen maar een pizza Margherita voor hem meegenomen.

Nerja 31 december 2019

De volgende morgen was het oudejaarsdag en was het tijd voor een relaxdag. Eerst even boodschappen doen bij de grote supermarkt in het centrum van Nerja en bij de plaatselijke bakker om de hoek lekkere Spaanse broodjes halen voor de lunch. Dan is het tijd om nog even van een zonnetje te genieten op ons dakterras.

Na de lunch gingen we naar het strand. Er is bijna niemand. We zitten heerlijk uit de wind in de zon. Het is goed toeven aan de Costa del Sol. Over een paar uur is het al 2020!

Mijn vrouw staat in de keuken en maakt wat lekkere hapjes. De televisie staat aan en we kijken via Netflix een actiefilm: 6 underground. Voordat we er erg in hebben is het al 23.00 uur.  Buiten hebben we tot nu toe nog geen vuurwerk gehoord maar nu horen we toch wat knallen. Onze zoon twijfelt of hij nog naar buiten wil. Gelukkig hebben ze in Nerja één plek waar ze siervuurwerk afsteken. We lopen om 23.50 uur toch even naar het strand. Daar staat al een paar mensen te wachten. Naast ons staat een groep Zweden.

Om 00.00 werd er vanaf het Balcon de Europa prachtig vuurwerk afgestoken. Rond 00.30 uur is het weer stil. Wat een verademing! We gaan snel weer terug naar ons appartement. We moesten de volgende morgen op tijd vertrekken. We vlogen ‘s middags vanaf Madrid weer naar huis.

1 januari 2020 Nerja – Madrid

Om 06.30 uur ging de wekker. Snel onder de douche. Spullen in de auto en wegwezen. De tank was vol. Het is mooi weer en 10 graden. Al snel kwamen we langs Granada. Gedurende de rit begon het steeds kouder te worden en al snel is ook de zon verdwenen. Het werd zelfs mistig en deze wordt steeds dikker. Ik volgde de lichten van een auto voor mij. We zagen de temperatuur zelfs onder nul duiken.

Daar reden we met ons polootje met zomerbanden. Gelukkig trok de mist zo’n 50 kilometer voor Madrid weer weg. We knepen hem wel een beetje. Vluchten vertraagd door mist… Gelukkig rijden we meteen naar de car rental return. Geen schade en geen rare fratsen onderweg. Bij de douane kunnen we redelijke doorlopen.

Het was mega druk op het vliegveld. Het eerste uur kon je over de hoofden lopen. Nu begon het gebruikelijke wachten. Mijn vrouw en zoon hadden de Nintendo Switch gepakt. Ons vliegtuig had een uur vertraging door de mist in Nederland. Met een prachtig ondergaande zon vlogen we terug naar Schiphol.

Goedkope vakantiedeals (vakantie accommodaties in Nerja, Spanje)