Home Overige landen Reisverslag Skopje Noord-Macedonië 2019

Reisverslag Skopje Noord-Macedonië 2019

door Reinoud

In februari van dit jaar gingen we een paar dagen naar Skopje. De hoofdstad van Noord-Macedonië. Een land en een plaats waar ik nooit naartoe zou gaan, ware het niet dat een goede vriend daar werkt en ons vroeg om een keer te komen kijken.

Met Wizz Air vliegen we vanaf Eindhoven in 3 uur naar Skopje, de hoofdstad. Als je priority boarding boekt en vervolgens een kwartier in de regen moet wachten voor je het vliegtuig in mag. Goed begin, NOT.

Na een goede vlucht worden we gelukkig opgehaald. Met een grote bocht om de stad rijden we naar zijn huis. Onze vriend woont nu al meer dan 2 jaar alleen in een prachtige villa in een klein gehucht op 20 minuten van het centrum van Skopje. Heerlijke rustig, minder last van smog en hij heeft een prachtig uitzicht vanaf zijn boven terras over de bergen.

EXCURSIE SKOPJE

Skopje is in 1963 getroffen door een zware aardbeving. Hierdoor is er een mengelmoes van allerlei bouwstijlen ontstaan. Er zit naar mijn mening geen duidelijk lijn in de stad. Gekopieerde Westerse gebouwen, oude Oostblok flats, moderne gebouwen.

Vanaf het parkeerplaats bij het station van Skopje lopen we langs de grote Mustafa Pasha’s moskee naar onze eerste bezienswaardigheid; Het Fort Kale, ook wel Fort Skopje genoemd. Het historische fort, gebouwd in de 6de eeuw ligt direct naast de bazaar. Boven op fort heb je een mooi uitzicht over de stad.

Vervolgens lopen wij door een grote en gezellige Turkse bazaar. Je waant je echt even in Turkije. Smalle stegen, overal restaurantjes, barretjes en kleine winkels met souvenirs. Een prima plek voor om wat Turkse hapjes te kopen.

We lopen naar de bekende brug van Skopje en steken wij de rivier de de Vardar over. Deze brug heet officieel de Dušanbrug en is meer dan 200 meter lang. De brug verbind het oude gedeelte met de bazaar van Skopje met het moderne gedeelte met het grote plein. De brug is voor de inwoners van Skopje erg belangrijk en is dus ook als symbool terug te vinden in het logo van de stad Skopje.

Aan de overkant van de rivier komen we op een groot plein. Het centrale plein van Skopje. In midden staat een groot standbeeld van Alexander de Grote. Op dit plein besluiten we dat het tijd is een drankje. Ik bestel voor het eerst een Mirinda. Een frisdrank die te vergelijken is met Fanta maar dan veel zoeter. Aan het einde van de middag rijden we weer terug naar ons ‘tijdelijk verblijf. Onderweg stoppen we nog even om bij een supermarkt boodschappen te halen. Vanavond een Pasta della Casa

DAG 2

De volgende dag is het ’s ochtends redelijk fris als we op het boven terras de deuren opendoen om te gaan ontbijten. Is niet zo vreemd, het is pas half maart. Als de zon achter de bergen vandaan komt gaat de temperatuur snel omhoog. Prima toeven. Niets hoeven en alles in de 1ste versnelling. Je hebt vanaf de villa een prachtig uitzicht over diverse dorpjes en de bergen.

Vandaag gaan we naar de Matka kloof. Een prachtig natuurgebied ten Westen van Skopje. We wandelen eerst langs een mooie rivier. Als snel moeten we klimmen. We komen bij een prachtig stuwmeer uit. Vanaf hier kan je alleen nog maar over een smal en soms gevaarlijk pad langs een prachtig meer lopen / klimmen. Halverwege de weg terug stoppen we bij een restaurant voor een drankje. We zitten heerlijk op een terras aan het water. Voor ons vertrekt een groep mensen voor een boottoer en is een groep aan het kanoën. Schuin boven ons een paar honderd meter hoger zijn drie bergbeklimmers bezig met een tocht. Als je ze eenmaal gezien hebt dan blijf je ze volgen. Niemand zien vallen.

Als we trek beginnen te krijgen blijkt het al bijna half drie te zijn. Onze gastheer heeft een leuk restaurant op het oog. We parkeren de auto in een ‘Oostblok’ straat. Wat een sfeer. We lopen naar het restaurant. Het is bijna niet te vinden. Aan de rechterkant staat een grote betonen doos waar studenten wonen. We gaan naar binnen. Direct krijgen we een tafel, andere gasten moeten weg. Door de bediening worden we vriendelijk geholpen. Het is een Italiaans restaurant. De sfeer is goed en het eten nog beter. Pizza, pasta, salade, wijn, bier. Had ik niet verwacht. Voor herhaling vatbaar en de rekening was helemaal super.

DAG 3

De volgende morgen. Vanuit het terras zie ik elke ochtend weer een groot, ijzeren kruis op de top van de Vodno berg (1066 meter); het millennium kruis van 70 meter hoog. Mooi is anders maar wel bijzonder. Het is gebouwd ter viering van het 2000 jarige bestaan van het Christelijke geloof. Als excursie besluiten we er met de auto naartoe te rijden. Dat is nogal een onderneming omdat sommige bestuurders het niet zo nauw nemen met de verkeersregels en parkeren ook een uitdaging is.

Met een kabelbaan gaan we naar de top. Binnen 5 minuten zitten we in de gondel. Er zijn diverse mountainbikers die hun MTB of ATB meenemen naar boven. Als we boven zijn is het uitzicht adembenemend. Het lijken wel de Zwitserse Alpen. Het is zondag en iedereen is aan het relaxen. Mensen liggen in de zon, zijn aan het wandelen of fietsen.

We besluiten naar beneden te lopen. We spreken een aantal wandelaars aan die ons vertellen dat je zo beneden bent. Dat is alleen als je de steile bergpaden neemt blijkt later. Vol goede moed starten we onze wandeling, 30 min max, prima. Het is mooi weer. Uiteindelijk hebben we meer dan twee uur moeten lopen omdat we de ‘gewone weg’ hadden genomen. Wat waren wij blij met onze flesjes water en mueslirepen. Toen we bij de auto kwamen hadden we het echt gehad. De koek was op. Uit zelfmedelijden zijn we toen maar weer naar hetzelfde Italiaanse restaurant gereden en hebben we alles besteld waar we zin in hadden.

De volgende ochtend moesten we alweer naar huis en werden we naar het vliegveld gebracht. Gelukkig geen vertraging en voor we het wisten zaten we in de auto van Schiphol naar huis. Ik vond het een leuke trip. Conclusie: De natuur is prachtig en mensen zijn vriendelijk; de stad Skopje vond ik niet bijzonder maar wel leuk om een keer gezien te hebben.

Wil je ook een keer naar Skopje en ben je op zoek naar een voordelig hotel of andere vakantie accommodatie in Skopje? Klik dan hier! Goedkoop vliegen doe je met Wizz Air vanaf Eindhoven.