Home Vakantie Amerika Reisverslag Florida 2018 deel 2

Reisverslag Florida 2018 deel 2

door Reinoud

Rondreis Florida (Sunshine State)

Vanaf ons Holiday Inn hotel in Homestead reden we naar de westkant van Florida. Aan de golf van Mexico hadden we via Marktplaats in Venice een villa met zwembad gehuurd van Nederlandse eigenaren.

Binnen 20 min reden we al over de 41 richting het Westen van Florida. Na 69 mile stopte we bij het informatiecentrum (Oasis Visitor Center, 52105 Tamiami Trail East, Ochopee, Florida 34141) van het Big Cypress National Reserve. Een prachtig groot natuurreservaat met een indrukwekkend subtropisch moeraslandschap in het Zuiden van Florida. (729,000 acres) In het park leven veel verschillende vogels, zwarte beren, herten, kalkoenen, zwijnen, Florida panters en heel veel grote alligators.

Uiteraard gingen we ook op zoek naar deze grote beesten. Deze heb je daar zo gevonden. Tip! AUB in het park niet over de reling hangen en zeker niet je handen door het hek steken. Het gaat meestal goed, totdat ze honger hebben. Alligators kunnen hoger springen dan je denkt, vertelde een medewerker van het park. In augustus zwemmen de meeste alligators in kanalen en sloten. Tot het natte seizoen begint en alles overstroomd. Dan kom je ze overal tegen. Na een sanitaire stop vervolgen we onze weg. We hadden nog een aardig ritje voor de boeg.

In de buurt van Port Charlotte, niet ver van Venice besloten we dat het tijd was voor een lunchbreak. Inmiddels is het traditie geworden dat we tijdens onze vakantie altijd een paar keer naar de Olive Garden gaan als deze in de buurt is. We hadden geluk.

Na 45 minuten reden we Venice binnen. Een rustige badplaats. De plaats leek bijna uitgestorven. Onze villa lag op een paar honderd meter van het strand in een rustige wijk. We parkeerde onze auto onder de carport. Onze zoon zag het zwembad en vroeg meteen om zijn zwembroek. Wij pakte alles uit.

Binnen 10 minuten lagen wij ook in het zwembad. Na een lange rit was het prima toeven bij het zwembad met een hapje en een drankje. De temperatuur was prima. In augustus is het weer onvoorspelbaar. Iedere dag kan het wel een keer gaan regenen. Meestal een mega bui met bliksem aan het einde van de middag. Dan even niet zwemmen maar naar de Publix, Walmart of Aldi boodschappen doen.

De volgende ochtend wilde we al vroeg naar het strand maar eerst hadden we nog onze ochtend zwemsessie. Volgens mij lagen we al om 07.00 uur in het zwembad. Alles ingepakt in de auto. Bij het strand was het parkeerterrein bijna leeg. Dat vonden we al raar. Bij het strand stonk het mega. De stank sloeg meteen op je luchtwegen vanwege de wind. We zagen ineens ook overal waarschuwingsborden. Er was sprake van Red Tide.

Red Tide is een rode verkleuring van het zeewater door organismen die onder andere vissterfte kunnen veroorzaken. Ons strand in Venice lag vol met dode vissen. Het schijnt een bekend en vervelende verschijnsel te zijn in Florida. Wij hadden er nog nooit mee te maken gehad. Gelukkig hadden wij nog een zwembad. Ik kan je verzekeren dat je wel even baalt. Overal is Red Tide het gesprek van de dag. Onze verhuurder had ons niets laten weten. Niet erg chic.

Geen strand dan maar iets anders verzinnen. We gingen op excursie naar het Myakka State Forest. Een prachtig beschermd natuurgebied waar je kunt fietsen, wandelen, kamperen, kanoën, kajakken en vissen. In het park hadden we een fiets en een tandem gehuurd en hadden we een prachtige fietstocht gemaakt. Ik reed zelf op een semi oud barrel waarvan het stuur te hoog stond en het zadel ook niet lekker zat. Onze zoon heeft mij later uit te brand geholpen toen ik op het punt stond te gaan lopen. Ik had een deal gesloten dat als hij het laatste stuk op mijn slechte fiets zou fietsen, hij in het restaurant een grote beker Coca Cola zou krijgen. Hij ging akkoord en ik blij.

Wat je als toerist nooit moet vergeten is dat alligators overal zitten waar water is. Duik niet even een meertje in of loop niet te dicht bij de waterkant. Naast de alligators heb je ook giftige spinnen en slangen.

Ons toeristen momentje hadden we halverwege de rit. Je moet eigenlijk voor je eigen veiligheid op het midden van de weg / pad blijven fietsen. En toch gingen we ondanks alle waarschuwingsborden even van het pad af. We zagen geen enkel gevaarlijk dier tot mijn vrouw vlakbij toch een mega grote alligator zag liggen. Dat is even mega schrikken. Ze zitten er dus toch en heel groot. Als de bliksem fietsten we naar de auto. Nog nooit zo hard gefietst. Het gevoel dat naast de weg alligators kunnen liggen…

Uiteraard kreeg onze zoon zijn beker Coca Cola. Volgens mij was het kleinste formaat in het restaurant één liter maar beloofd is beloofd.

Aan de zijkant van het huis stond een BBQ. Dat is altijd leuk. Voedsel in Amerika is echt veel duurder dan in Nederland. Je bent in de supermarkt (Walmart en Publix) zonder enkel probleem 100 dollar kwijt aan niets. Vooral de groenten zijn extreem duur. Amerikanen gaan niet voor niets zo vaak naar de Mc Donalds. Dat is veel goedkoper. Gelukkig zie je dat Aldi in Amerika steeds meer winkels opent. Deze zijn echt 40% goedkoper. Voor de BBQ hadden we extra grote hamburgers gekocht. Altijd goed. Oké, Ik vergeet bijna de salade te vermelden.

We baalde echt van de Red Tide. Zit je in Florida kan je niet naar het strand. Op een speciale site: visitbeaches.org kon ik gelukkig zien welk stranden Red Tide hadden en welke schoon waren. Een strand waar de zee helder was, het strand prachtig en je geen last had van dode vissen was het prachtige St. Pete Beach.

St Pete Beach lag wel op een uur rijden van Venice. Dat was wat anders dan 300 meter lopen. We waren op tijd vertrokken en hadden gelukkig weinig last van de ochtendspits. Op gevoel en met wat geluk kwamen we bij een Public Beach. Tegenover het strand konden we makkelijk parkeren. Super handig. Dat willen alle Amerikanen. Het was heerlijk rustig, het strand was prachtig en het water is er inderdaad prachtig helder. Florida zoals Florida moet zijn. Heerlijk onze eerste stranddag aan de Golf van Mexico. Tip! Vergeet je niet in te smeren met minimaal factor 50 anders verbrand je levend en ga echt onder een parasol liggen. We hadden er ook twee gekocht.

Vlakbij het stand zat één strandtentje: Paradise Grill. Rond lunchtijd haalde we daar twee burgers en een sandwich. Geen gedoe met broodjes van thuis in die hitte.

De volgende morgen reden we weer naar St. Pete Beach. Halverwege de middag was het genoeg. Tijd om terug te gaan. Vlakbij Ellenton lag een grote outlet store: Ellenton Premium Outlets. In onze strand outfit hebben we daar nog even een rondje gewinkeld. Buiten 37 graden, in de winkels een prettige temperatuur. Ondanks dat je niets nodig hebt neem je toch weer kleding mee. (Het is zo goedkoop en met korting over korting was de verleiding te groot)

De volgende morgen gingen we naar Orlando. Vanuit daar vlogen we terug naar Nederland. Eigenlijk hadden we nog 3 dagen kunnen blijven maar we waren het reizen naar het strand een beetje beu en moeten eerlijk bekennen dat wij Venice niet heel speciaal vonden. In minder dan 3 uur reden we naar Orlando waar we naast het waterpark Acquatica Orlando een hotel hadden gereserveerd. TownePlace Suites by Marriott Orlando at SeaWorld. Een prima accommodatie op loopafstand van diverse attracties. Nette kamer, goede bedden en een zwembad. Tegenover het hotel lagen diverse restaurants. (Panera bread, Mellow Mushroom, TGI Fridays).

Booking.com Booking.com

Mijn vrouw had via het internet goedkope kaarten gekocht voor Acquatica Olando, dus liepen we de volgende ochtend naar het grote waterpark met diverse glijbanen en golfslagbad. Het was haar ook gelukt om voor slechts 10 dollar per persoon een onbeperkt eten en drinken kaart te krijgen. Ieder uur kon je bij diverse restaurants eten en drinken halen. Tussen de zwembaden en de glijbanen haalde we een steeds een hapje en / of drankje.

Aan het einde van de middag vlak voor sluitingstijd gingen we weer naar ons hotel. Op het parkeerterrein stond alles vast. Wij konden gelukkig lopen.

’s Avonds zijn we nog even de weg overgestoken en hebben bij Panera een broodje en soep gegeten.

De volgende morgen moesten we het vliegveld. Eerst nog even de huurauto inleveren bij Hertz. Gelukkig hoefde we bij de douane niet lang te wachten. Na een film, een dutje en wat eten landde we voor aankomsttijd op Schiphol. Snel de auto halen en lekker naar huis.